Hi I'm back!

Tuesday, November 13, 2012

Rentetan Random Neuropsychiatry #1

Dalam kelas tadi, cikgu ada cakap ;

Never marry someone with the hopes that you can change them. You can not simply change people to someone they are not.

Aku rasa kalau orang tu janji untuk berubah sebelum kahwin tapi tak berubah - ubah juga, tak payah lah nak berharap besar sangat yang dia akan berubah lepas kahwin pun. Sebab lepas kahwin lagi lah orang akan show true colours dia, ye dok.

Aku tak tahu, aku belum kahwin lagi.

Manusia memang dilahirkan dengan pakej, ada keburukan dan kebaikan sendiri, Jadi kita tak ada options, kalau kita suka orang, kita kena terima dia as a whole. Kena appreciate kebaikan dia, dan kena tolerate dengan kekurangan dia.

Contohnya, Minah berlakikan Karim sebab Karim seorang yang rajin bekerja, tapi lepas kahwin baru dapat tahu yang rupanya Karim ni selalu lupa flush jamban lepas guna. lol.

Tapi sebab si Minah yang sangat pembersih yang amat sangat orangnya ni sayang dekat Karim, dia kata xpe xpe, i can handle this. Dia akan berlembut hati untuk tolerate dengan Karim. tapi kalau orang lain, no way no way.

Nampak?

Dan aku pasti, Ibu dengan Ayah mesti ada something in particular juga yang diorang boleh capai toleransi walaupun mulanya macam, urgh.. what is the this. And that makes us!

"Some characteristics, are genetical inherited from our parents" tambah cikgu lagi.

Jadi mungkin perangai aku yang introvert sikit ni ikut perangai ayah,
Dan threshold aku yang rendah untuk gelak kat semua benda yang tak masuk akal ni dari ibu.
Tapi aku bukan jenis hardworking macam ayah, dan aku bukan jenis buat kerja fast pace and multitask macam ibu jugak.Err.. ehh.. (tetiba rasa macam anak angkat plak =.=" ) ataupun semua tu akan datang ikut environment dan time. tapi gene tu dah ada dah.

But anyway, Tenkiu ayah and ibu! :D *iklan*

Sambung - Dulu ayah hisap rokok, but i dont think ibu likes it. Jadi lepas kahwin ayah berhenti. Tapi bila dia sambung belajar, sambung balik sebab kawan - kawan, and maybe rokok murah lagi dan maybe sebab cuaca yang sejuk. But eventually he manages to stop for good.

So nampak macam mana orang boleh berubah - ubah? (hati = qalbu) dalam bahasa arab, root word qalb = sesuatu yang tak tetap, berbolak balik.



Nak sayang orang tu, bukan sebab terima dia sebab dia tak berubah, tapi sebab kita boleh tetap sayang dia walaupun dia berubah - ubah. Love is a progress. Love is not found, it's built. 

Ada beza sayang orang tu,kemudian kau dapat tahu dia merokok, dengan kau memang tahu dia merokok dari awal jadi kau tak boleh nak suka dia.

Dan aku tak rasa desire nak merokok tu genetically inherited. Lebih kepada environment dan diri sendiri, mungkin. Jangan hanya salahkan nikotin. Aku tabik spring orang yang boleh berhenti merokok. Sebab aku tahu memang susah. Jadi boleh saving duit rokok beli rumah, rumah bejuta kot skang.lol

Moral of the story, ini hanya cerita random untuk hari ini, dari kelas ke cerita ibu ayah ke rokok. Jadi, sekian. Terimakasih kerana membaca ( tiba - tiba jadi blog formal )

No comments: